Närproducerat är ett ord som är inne när det gäller marknadsföringen av mat. Men ordet är svårtolkat, inser jag när jag läser om ett exempel i SvD.
Semper marknadsför sin fruktpuré med att den är närproducerad, trots att frukten inte odlas i Sverige, skriver tidningen. Företaget tycker inte att de gjort något fel, eftersom frukten mosas och paketeras i Eslöv. Men enligt Konsumentverket är det vilseledande marknadsföring.
När Lennart Gustafsson skulle köpa fruktpuré till sin åtta månader gamla son tyckte han att Sempers produkter verkade vara det bästa alternativet, eftersom matburkarna marknadsfördes som ekologiska och närproducerade.
Han köpte hem en burk med mango- och bananpuré, men i efterhand fick texten på förpackningen honom att fundera.
– Det kändes helt förvirrat, banan- och mango kan väl knappast odlas i Eslöv?
Han tog kontakt med Semper som gav förklaringen att det är skillnad på närodlat och närproducerat. Eftersom frukten mosas och stoppas i en burk i Eslöv är den närproducerad. Hade frukten även odlats där hade den varit närodlad.
Men företagets marknadföring får inte godkänt av Konsumentverkets jurist, Mattias Grundström. Han säger att miljöaspekten är ett viktigt argument för många konsumenter och att det därför är viktigt att företag inte utnyttjar det. Han tycker att det är fel att använda ordet närproducerat, eftersom de flesta konsumenter förknippar begreppet med lokala råvaror.
– Det viktiga är inte vad som sägs, utan hur det uppfattas. Tillsynsdomstolar utgår alltid från konsumentens uppfattning.
Men även om frukten hade kommit från Sverige är det inte självklart att den borde benämnas närproducerad enligt Mattias Grundström, skriver tidningen.
Jag är nog av samma uppfattning. I min ordbok skulle nog närproducerat inte vara gjort på ett enda ställe i landet och distribuerat långa sträckor. Framför allt skulle inte råvarorna få ha färdats över halva jorden.
Andra bloggar om: Närodlat, Närproducerat, Semper, Barnmat, Marknadsföring
Lämna ett svar