Av de 4525 anmälningar som Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fick in under första halvåret 2007 gällde 924 kategorin El. Det visar en sammanställning som GP:s konsumentredaktion gjort.
Av dessa gällde 76 hushållsmaskiner, 244 rör tjänster inom telefoni och data och 544 köp av hemelektronik( datorer, telefoner, kameror etcetera). Redan i fjol gick denna kategori förbi den tidigare ledaren Motor ( framför allt bilar och verkstadsbesök), och denna utveckling har alltså fortsatt, skriver GP.
I fyra av tio fall av ärendena hos ARN får konsumenterna helt eller delvis rätt och så har det varit under de senaste tre åren. I ärenden som rör bostad, båt, resor samt tvätt får kunderna rätt i nästan hälften av fallen. Cirka 80 procent av företagen som fälldes av ARN under fjolåret följde ARN:s rekommendation att gottgöra konsumenten, enligt GP
Andra bloggar om: Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Klagomål
Lämna ett svar