Det krävs en del pappersarbete för att få rot-avdrag. Det framgår av regeringens proposition om den nya möjligheten till skatterabatt, läser jag i Riksdag & Departement.
Den som söker skatteavdrag för hushållsarbete skickar in fakturan, tillsammans med namn, adress och personnummer, till Skatteverket.
För att få skatterabatt för reparationer, ombyggnad och tillbyggnad behövs fler uppgifter.
Gäller det en villa behöver Skatteverket även fastighetsbeteckning. Om det är fråga om reparationer i en bostadsrätt krävs lägenhetens beteckning och föreningens organisationsnummer.
Den 1 juli blir det ännu krångligare. Då är det den som utför rot-arbeten eller hushållstjänster som står för skatterabatten, genom att dra av halva arbetskostanden och sedan begära pengarna från Skatteverket.
Utöver uppgifter om köparens namn, adress, personnummer, fastighetens beteckning eller bostadsrättens beteckning och föreningens organisationsnummer och kanske ett intyg från föreningen om innehav kan de som utför arbetet behöva papper på att köparen inte har förbrukat sin maximala skatterabatt på 50 000 kronor per år, skriver R&D.
Fort-och-fel-regeringen har slagit till igen. Det kanske inte var så klokt att göra det nya ROT-avdraget till en del av avdraget för hushållsnära tjänster. Men det kanske behövs nya administratörsjobb i dessa tider.
Andra bloggar om: Regeringen, ROT-avdrag
[…] har tidigare bloggat om krånglet med ROT-avdraget. Problemet verkar vara att det räknas som hushållsnära tjänst, och […]