Det är lätt att tro att KD är desperata. Det kanske inte vore så konstigt, i många av de senaste opinionsmätningarna hänger KD på gärdesgården för att åka ur riksdagen. Nu kommer nyheten att de tänker sig använda tv-reklam för att få in sin kandidat Ella Bohlin i EU-parlamentet. I reklamen ska hon uppmana folk att delta i EU-valet.
Om vi och andra partier följer en tydlig etik kan politisk tevereklam öka det politiska intresset, skriver Göran Hägglund partiledare och Cina Gerdin kommunikationschef för Kristdemokraterna, på DN debatt. Även Ekot har ett inslag om KD-reklamen.
Nej tack, säger jag. Jag vill inte ha politisk reklam i tv. Vad blir nästa steg, smutskastning som i USA-valen?
Att folk inte röstar i valet till EU-parlamentet beror nog mest på att de upplever att parlamentet inte har något inflytande. Då har man som väljare ännu mindre inflytande. Många upplever nog, precis som jag, att EU snarast är ett näringslivsprojekt.
Att KD har låga opinionssiffror beror snarast på deras politik. Fiaskot med den ”avskaffade” fastighetsskatten, det svikna vallöftet om lägre bensinskatt, utförsäljningen av apoteken och motståndet mot samkönade äktenskap är exempel på deras misslyckade politik.
KD kanske borde ändra på sin politik, snarare än att ta till det desperata draget med tv-reklam.
Andra bloggar om: Kristdemokraterna, KD, Tv-reklam
Lämna ett svar