En krönikörskollega på radion definierade en gång folk inom reklam och marknadsföring som såna där med mössan på inomhus. Hon menade att de var 20-åringar som visste precis hur allting var, och alltid upprepade tidigare generationers misstag. Korkad reklam och idiotisk marknadsföring kommer alltid igen.
Det gäller inte minst hur de tänker på målgrupper över sin egen ålder. Alla över 60 år ingår i en enda grupp – äldre, läser jag i en intressant artikel i HD.
– Det är ruskigt olyckligt. Och ur ett marknadsperspektiv är det väldigt märkligt, säger Niklas Gustafsson på Handelns utredningsinstitut, HUI, till HD.
Han är en av fyra medarbetare som gjort studien ”Äldres konsumtionsmönster och preferenser”. Den baseras på olika forskares rön från hela världen.
– Här finns en potential för handeln att hitta och möta grupper så det passar just dem. Jag vet inte hur, för jag är inte reklammakare, men att man borde göra något annat än idag är ganska tydligt.
Studien visar att det finns en stereotyp bild av äldre. Lite hårddraget ses de som hjälpsamma, vänliga och varma, men samtidigt ineffektiva, mindre kompetenta och hjälplösa.
– Det här är intressant för om stereotypa förklaringar bygger på felaktiga antaganden, då får vi felaktiga förklaringsmodeller. Man lägger ju ner enorma summor på att försöka förstå de yngres inre värld. Här förlorar handeln troligen pengar, eftersom den absolut största köpkraften finns hos de som är 55+. De har mest pengar att handla för. Ändå bryr man sig inte om dem, säger Niklas Gustafsson till tidningen.
Reklam och marknadsföring sätter sig i våra hjärnor. Om folk inom reklam och marknadsföring tänker så här är det kanske inte är så konstigt med den åldersfixering som finns i Sverige. Men det straffar sig, de missar viktiga och köpstarka målgrupper. En 60-åring tänker inte som en 50-åring, en 70-åring inte som en 60-åring, och så vidare. De med mössan på inomhus visar bara hur korkade de är.
Andra bloggar om: Reklam, Marknadsföring, Åldersdiskriminering
Lämna ett svar