De lockar med gratis ringsignaler och när du intet ont anande tackar ja anmäler du dig också till en betaltjänst. Anmälningarna mot de oseriösa mobilföretagen fortsätter strömma in till Konsumentverket, berättar den här gången DN.
I mars stängde Etiska rådet för Betalteletjänster, ERB, ner företaget Bell Multimedias verksamhet. ERB fann efter utredning att Bell Multimedia på flera punkter bröt mot de av rådet utgivna etiska reglerna och därmed mot god etik på betalteletjänstområdet.
Tio anmälningar hann komma in mot Bell Multimedia till Konsumentverket de tre knappa månaderna i år det var verksamt och en snabb google-sökning visar att det finns många fler som känner sig lurade i bloggar och på olika forum. Fortfarande finns flera mobilaktörer kvar på marknaden. Några som nämns på ERB:s webbsida är Jamba, Funmobile, M-Quest och R&D Media. Sammanlagt har de under det senaste året fått 51 anmälningar mot sig till Konsumentverket. Jamba leder ligan med 27 stycken, men är baserat utomlands vilket försvårar Konsumentverkets åtgärder, skriver tidningen.
Andra bloggar om: Mobiltelefoni, Jamba, Funmobile, M-Quest, R&D Media
[…] Det eviga mobilskojeriet […]