web analytics
  • Telekom 02.05.2009

    Mer än 600 bekräftelser på beställda sms-tjänster rasslade plötsligt in i Börje Olssons mobiltelefon. Nu har han fått räkningar från Telia på över 41 000 kronor, trots att telefonen ska spärras vid 5 000 kronor, läser jag i en artikel från TT.

    Börje Olsson, som bor i Östmark i Värmland, fick i april ett sms med en webbsida. Eftersom han inte alls visste vad det handlade om skickade han ”stopp” som svar tillbaka.

    Men det fungerade inte och sedan smattrade en massa sms in med bekräftelser på beställda tjänster.

    – Telefonen bara blinkade och på 10 till 15 minuter hade jag fått 124 sms, säger Börje Olsson, som ringde Telias kundtjänst och till numret som stod i sms:en, utan att få svar.

    Han fick sedan hjälp med att spärra telefonen, som han tills vidare tänker hålla avstängd. Enligt Telias kundtjänst har det blivit räkningar på drygt 41 000 kronor.

    – Kreditkontrollen skulle ha slagit ut vid 5 000 kronor. Självklart ska vi utreda vad som hänt, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, till VF.

    Telia har nu meddelat att företaget som skickat betal-sms:en är beredda att stryka räkningen på över 41 000 kronor. Varför det hänt, och varför Telias spärr inte fungerat, framgår inte av VF:s artikel.

    Sms, Telia

    Skrivet av av Carl @ 8:06

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.