Konsumentombudsmannen (KO) drar byggjätten Skanska inför rätta, berättar TT. Detta eftersom Skanska i sin marknadsföring inte talar om att den som förhandstecknar sig för en lägenhet, men senare vill backa ur, riskerar skadestånd, skriver KO i ett pressmeddelande. ”Den som förhandstecknar sig för en bostadsrätt av Skanska vet inte att han riskerar skadestånd på upp till flera hundra tusen kronor om han skulle ångra sig” heter det i texten.
KO hänvisar till marknadsföringslagen där det står att en näringsidkare inte får utelämna väsentlig information i sin marknadsföring. Risken för skadestånd påtalas inte heller på ett tydligt sätt i själva avtalet som träffas mellan konsumenten och byggbolaget.
Enligt vad KO erfar så kräver Skanska ersättning för bland annat mellanskillnaden om bostaden säljs till ett lägre pris än ursprungspriset samt kostnader för eventuella tillval.
”Bara mellanskillnaden kan, åtminstone i storstadsregionerna, uppgå till en miljon kronor och det verkar inte finnas någon övre gräns för vad man kan bli skyldig. Det anser jag är väsentlig information som Skanskas kunder bör få ta del av innan man förhandstecknar sig”, säger KO:s Gunnar Larsson enligt pressmeddelandet.
Ärendet har lämnats in till Marknadsdomstolen i Stockholm.
Andra bloggar om: KO, Skanska, Marknadsföring, Marknadsdomstolen, Bostad
Lämna ett svar