EU-kommissionen riktade kritik mot flera stora flygbolag som inte velat svara på frågor om lockpriser och bristande information på sina sajter. Samtidigt presenterades en uppföljande kontroll av den ett och ett halvt år långa utredning om flygbiljettsförsäljning på internet som 16 länder medverkat i, läser jag i SvD.
Under mars månad gjordes också en uppföljning där oberoende kontrollanter tittade på 67 stora flygbolag – men också i den hittades brister i 52 fall.
EU:s konsumentkommissionär Meglena Kuneva betonade på en presskonferens på torsdagen att framsteg gjorts, men nämnde också att det fortfarande finns bolag som inte överhuvudtaget svarat när kommissionen uppmärksammat bristerna på deras hemsidor.
16 av de 67 bolagen som kontrollerats i uppföljningen listades särskilt som positiva exempel, däribland SAS, Spanair, Malmö Aviation, Finnair och Estonian Air. 36 stycken sades ha svarat på kommissionens kritik och lovat vidta åtgärder. Av dessa lyfte Kuneva särskilt fram Ryanair, Easyjet, Wizzair och Austrian Airlines.
– De har åtagit sig att genomföra förändringar eller redan påbörjat det arbetet, sade hon.
Kuneva nämnde nio bolag (se nedan), där kontrollanterna funnit problem av varierande grad, som inte alls svarat på frågor eller lämnat bristande svar i uppföljningsarbetet. Ytterligare tre – Germanwings, Niki och Sky Europe Airlines – hade visserligen utmärkt sig, men ändå kontaktat kommissionen för uppföljning och diskussioner pågår, skriver tidningen.
Att det är lurigt att köpa flygbiljetter på nätet har jag uppmärksammat tidigare.
Andra bloggar om: Flyg, Flygbiljetter, Internet, Flygbolag, EU
Lämna ett svar