Att dejta på nätet kan kosta mer än det smakar, berättar SvD. Snåriga avtalsregler gör att Konsumentverket nu inleder en granskning efter ett flertal anmälningar mot nätdejtningsföretag.
Konsumenterna som hört av sig till Konsumentverket klagar på samma saker. Det visar en genomgång som SvD.se gjort av ett 10-tal anmälningar som inkommit i år.
Det handlar om svårigheter med säga upp abonnemang, otydlighet kring vad tjänster kostar och vad man får, gratiserbjudanden som i slutändan kostar pengar och utskick med potentiella dejter trots kunden stängt ned profilen på dejtingsajten.
Mellan 2007 och 2009 har det kommit in tio anmälningar mot Match.com, varav tre i år. Under samma tidsperiod har det gjorts tio anmälningar mot Parship.se, varav fem i år och fyra mot konkurrenten Be2.se. Endast en av dem gjordes i år.
Konsumentverkets jurist Cecilia Norlander anser att anmälningarna är så pass intressanta att hon bestämt sig för att inleda en granskning, skriver tidningen Råd&Rön. Hon håller med anmälarna om att avtalsvillkoren kan ses som oskäliga.
Hennes tips till konsumenterna är att vara vaksam på gratiserbjudanden och noga läsa igenom villkoren innan man tecknar ett abonnemang, skriver SvD.
Andra bloggar om: Dejting, Nätdejting, Avtal, Konsumentverket
Lämna ett svar