Trots lågkonjukturen fortsätter handeln på nätet att öka. Försäljningen steg med 7,9 procent under det första kvartalet, berättar TT.
Enligt en prognos kommer e-handeln att omsätta 21,5 miljarder kronor i år. 77 procent av konsumenterna tror att de kommer att handla på nätet under det kommande halvåret, visar e-barometern från Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Posten.
En förklaring till att e-handeln ökar är att det är lätt att jämföra priser, vilket passar de flesta i en lågkonjunktur.
– Vi ser att konsumenterna blivit mer prismedvetna. Det är inte så att man absolut måste ha det billigaste, men många vill göra lite research innan man köper någonting och där är alla prisjämförelsesajter bra verktyg, säger Jonas Arnberg på HUI till TT.
Det som går bäst är som tidigare böcker, elektronik och kläder. Om e-handeln uppfyller prognosen kommer den att utgöra drygt 4 procent av den totala detaljhandeln och om den andelen ska öka markant måste fler av de tunga branscherna på allvar satsa på nätet, påpekar Jonas Arnberg för TT.
Lämna ett svar