Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Byggfel vanliga i småhus
  • Hos ARN har ärendena som berör köp och uppförande av byggnad ökat konstant sedan 2004, då nämnden började granska den typen av fall. År 2004 inkom tretton ärenden till nämnden, motsvarande siffra 2008 var sjuttio ärenden. Det rapporterar DN och TT refererar artikeln.

    Bland anmälningarna finns exempel på hus som har fuktskadats under byggtiden, tak som har möglat och byggnader som har ställts för nära varandra så att dörrarna inte går att öppna. Ofta orsakas tvisterna av att kunden och entreprenören är oense om vad som är fel och vem som är ansvarig för att åtgärda felen.

    Det händer också att husköpare drabbas av utvecklingsfel, vilket betyder att ett fackmässigt utförande vid byggandet senare visar sig vara olämpligt.

    – Byggbolagen använder ständigt nya metoder för att spara pengar. För kunden är det omöjligt att avgöra om det är en bra metod eller inte eftersom den är ny, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas riksförbund till DN.

    DN ger också, med hjälp av Helena Olofsson från Konsumentverket, tips om hur du kan undvika en del fällor.

    Betala aldrig i förskott. Vid ett husbygge har du rätt att hålla inne pengar gentemot entreprenören. Minimigränsen är tio procent av entreprenörens totala kostnad. Men du kan hålla inne så mycket som det skulle kosta att åtgärda de fel som orsakats av företaget.

    När något blir fel skyddas köparen av Konsumenttjänstlagen och som konsument har du flera instanser du kan vända dig till för att få hjälp.

    Det som kan vara problematiskt är att bevisa vem som orsakat felet, speciellt om huset har byggts med så kallad delad entreprenad.

    Om något blivit fel och du inte kommer överens med entreprenörerna om vem som är ansvarig bör du börja med att ta dit en besiktningsman eller en fackman som kan bedöma felen. Prata även med konsumentvägledaren i kommunen där du bor.

    I nästa skede kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Vet du inte vilken entreprenör som är ansvarig kan du inkludera flera entreprenörer i anmälan.

    – ARN har bara skriftlig bevisning. Då är det viktigt att det finns skriftliga avtal och där faller det tyvärr ibland, säger Helena Olofsson.

    Om tvisten kvarstår efter att ARN har gjort sin bedömning kan du vända dig till en jurist och ta upp fallet i tingsrätten, enligt DN.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:42

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.