Många tidningar ligger i startgroparna för att ta betalt för sina nyhetssajter. I Danmark, Storbritannien och USA har stora tidningskoncerner långtgående planer, läser jag i Sydsvenskan.
Berlingske Tidende och Jyllandsposten har båda aviserat att det snart är slut med att ge bort nyheter och annan information på sina nättidningar.
– Vi ska utveckla produkter på nätet som vi i framtiden också kan ta betalt för, meddelade Berlingske Tidende.
Bara inom några månader förväntas tidningen besluta vilket innehåll det handlar om. Klart är att det inte är fråga om dagsnyheter. Åtminstone inte till att börja med, skriver Sydsvenskan.
Big mistake, tror jag. Jag har tidigare bloggat om hur N.Y. Times, en av världens största tidningar, slutade ta betalt för sin nätupplaga och ökade antalet läsare med 64 procent. Många läsare ger också ökade annonsintäkter. Men i dagens läge minskar antalet annonser i tidningarna, vilket kanske oroar de räknenissar som inte kan se längre än till nästa kvartalsbokslut.
Andra bloggar om: Tidningar, Nätupplaga, Nättidningar
Lämna ett svar