Lågkonjunkturen har gett dagspressen ekonomiska problem. Annonsintäkterna minskar, men medan storstadspressen backar kraftigt, finns det landsortstidningar som klarar sig bättre, hör jag på Ekot.
Tidningarna kämpar både mot att annonsörerna försvinner, eller köper färre och mindre annonser. För varje procent som BNP minskar, så köper företagen 4 – 5 procent mindre reklam, enligt Stefan Melesko som är docent i medieekonomi.
Samtidigt lockar internet annonsörer från papperstidningarna.
Svenska Dagbladet, som i många år haft ekonomisk motvind, har inlett ett samarbete med Aftonbladet för att gemensamt spara pengar. En del av samverkan sker kring internetsajter som drar in pengar, som Jobb24, E24 och Tasteline.
Under första kvartalet har annonsmarknaden för morgonpress i storstad minskat med över 24 procent. Men Svenska Dagbladet har inte tappat annonser i lika hög grad.
Men lokala tidningar klarar sig bättre.
– Våra tidningar är lokala produkter, lokala verksamheter. Och vi måste vara i marknaden annars gör vi inte det här bra. Så närheten är jätteviktig, säger Lovisa Hamrin som är koncernchef för Herenco som äger en rad tidningar i Småland och Västergötland till Ekot.
Vi som är i branschen hör ständigt om hur krisen, i form av mindre annonsintäkter, påverkar tidningarna. En redaktionschef jag talade med sa att de tryckt ned fotbromsen, dragit åt handbromsen och till och med dragit i nödbromsen! Vi får nog ganska tunna tidningar den närmaste tiden.
Lämna ett svar