Lågkonjunkturen innebär att detaljhandelns omsättningsökning bara når strax över nollstrecket, visar en rapport från Svensk Handel. Det läser jag i DN.
Fyra av tio handlare tror på högre försäljning. Mest negativ är elektronikhandeln. Också möbelhandeln och guld- och optik är dystra.
-Det handlar om sällanköpsvaror som människor drar in på i dåliga tider. Dessutom är sommaren traditionellt inte någon stark period för de här branscherna, säger Margareta Ternell, pressekreterare på Svensk Handel, till DN.se.
Men det är uppåt för mat och dryck, rapporterar DN. I april ökade försäljningen av dagligvaror, alltså livsmedel och drycker, med 12.8 procent. Inte sedan mätningarna startade för 19 år sedan har försäljningen ökat så mycket. Systembolaget stod för en stor del av ökningen, och vackert väder och färre krogbesök kan vara orsaker.
Mätt i löpande priser ökade dagligvaruhandelns omsättning med hela 12,8 procent i april. Det är den högsta siffran sedan mätningarna började 1990.
Till stor del beror detta på att påsken i år inföll i april och året innan i mars. Men även rensat för påskeffekten, och för prishöjningar, så var tillväxten inom dagligvaror mycket stark: 5,2 procent jämfört med april 2008.
Systembolaget ökade sin aprilförsäljning med 23 procent jämfört med mars. Justerat för prisändringar och kalendereffekter var ökningen 14,5 procent. Enligt HUI beror det delvis på att den svaga kronkursen inte gör det lika lönsamt att åka till Tyskland och handla, skriver DN.
Andra bloggar om: Handel, Detaljhandel, Försäljning
Lämna ett svar