Pensionsbolagen tjänar på att människor inte förstår vad de har för pensioner eller hur mycket de betalar för dem. En stor majoritet, 78 procent, av pensionsspararna förstår inte innehållet i sina pensionsbesked och 5 procent läser dem inte alls, visar en ny undersökning från Alecta. Det beror på att pensionsbolagen medvetet har krånglat till pensionsbeskeden för att de tjänar på att spararna hålls ovetande om vad bolagen tar betalt för, skriver DN i en artikel.
Samtidigt nås jag av en annan nyhet. Företagen på finansmarknaden använder svårförståeliga och krångliga avtalsvillkor. Det konstaterar Finansinspektionen och Konsumentverket i en gemensam utredning.
Många av avtalsvillkoren är svårförståeliga och krångliga för konsumenter att överblicka. Ett exempel är friskrivningsklausuler där nästan samtliga banker friskriver sig från ansvar om banken varit ”normalt aktsam”. Likaså är avtalsvillkor om avgifter ofta otydliga och svårgenomträngliga. Konsumenterna ska i avtalet få tydlig information om vilka slags avgifter som kommer eller som kan komma att tas ut.
FI och Konsumentverket anser därför att företagen måste se till att villkoren formuleras om så att kunderna begriper vad det är de skriver på. Det konstateras också att brister i olika avtal fortfarande finns kvar trots att Konsumentverket tidigare påtalat detta. Det skriver Finansinspektionen och Konsumentverket i ett gemensamt pressmeddelande.
En tredje nyhet gör affär av allt detta. En ny aktör på elmarknaden lovar oss begripligare elräkningar, berättar Dina Pengar. Lägre pris dessutom. Hur det blir återstår att se, aktören är som sagt ny.
Det måste bli slut på mumbo-jumbo i avtal och den information vi borde få i begriplig form. Kräv att företag och myndigheter förklarar det du inte tycker är solklart. Det är nog det enda sättet att få en ändring.
Andra bloggar om: Avtal, PPM-besked, Elräkning
Lämna ett svar