Konsumenterna måste få bättre information när villkoren för en telefoni- eller Internettjänst ändras, skriver PTS i ett pressmeddelande.
Redan i dag står det i lagen att en tele- eller Internetoperatör som ändrar villkoren för en tjänst – till exempel höjer priset eller sänker kvaliteten – ska meddela abonnenten senast en månad innan ändringen träder i kraft. Abonnenten ska då ha rätt att säga upp avtalet utan kostnad.
Nu vill PTS förtydliga hur operatören ska meddela detta. PTS konstaterar att det inte räcker att skriva om förändringen på det berörda företagets webbplats. I stället bör operatören meddela abonnenten på ett sätt som är lämpligt för just den tjänsten – exempelvis med ett sms till mobiltelefonkunder och ett e-brev till Internet-kunder.
PTS allmänna råd beräknas träda i kraft under hösten 2009.
Andra bloggar om: PTS, Post- och tetelestyrelsen, Information, Teleoperatörer, Bredbandsoperatörer
Lämna ett svar