Det gäller att vårda sitt varumärke. Det verkar företagen bakom varumärkena Fjällräven och Gudrun Sjödén inte ha fattat. Båda vänder sig till en köpstark publik som värdesätter en etisk profil. Men när organisationen Rena Kläder ville granska deras etiska profil vägrade de.
– Etik och miljö är en del av deras varumärken och de vill fånga kunder som tycker att sådana frågor är viktiga. Vi ville se om de har samma höga ambitionsnivå på den sociala sidan, säger Cecilia Kennberg som, tillsammans med Malin Eriksson, är koordinator på Rena Kläder till SvD.
Även Polarn o Pyret ingick i granskningen. Alla tre var till en början positiva till granskningen, men sedan hoppade Fenix Outdoor (Fjällräven) av med motiveringen att Rena Kläder ”kritiserat andra företag”. Gudrun Sjödén förhalade ett möte i sju månader, innan också de avböjde en medverkan.
Polarn o Pyret var det enda företaget som ställde upp och svarade på frågor. De tycker att samarbetet med Rena Kläder har fungerat bra, skriver SvD
Att bygga ett varumärke tar lång tid. Att rasera det kan gå oerhört fort, se bara på Skandia.
Andra bloggar om: Fjällräven, Gudrun Sjödé, Rena Kläder, Etik, Varumärke
Lämna ett svar