web analytics
  • Det finns inga gratisluncher, lär Winston Churchill ha sagt. Det samma gäller för de mobiltelefoner som är ”gratis”.

    Reklamen för så kallade gratistelefoner där man samtidigt tvingas teckna dyra abonnemang är vilseledande. Det menar Konsumentombudsmannen, KO, som kräver ett totalstopp och hotar med domstol, läser jag i DN. SvD:s E24 har en liknande artikel.

    – Det man säljer är inte huvudsakligen telefonen utan abonnemanget. Även om jag tappar min telefon så löper abonnemanget som kan kosta mellan 4000 till 13 000 kronor, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

    De fyra största mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre har nu fram till och med den 13 augusti att svara på KO:s krav på ny marknadsföring.

    – Om vi inte kommer överens med operatörerna tar vi frågan till marknadsdomstolen och det finns en ganska klar praxis, den här typen av marknadsföring är inte tillåten, säger Agneta Broberg.

    Bland annat kräver KO att man inte får beskriva en produkt som kostnadsfri om det slutliga priset är ett annat.

    Anledningen till att man reagerat först nu är för att Konsumentverket tidigare haft en uppgörelse med mobiloperatörerna om marknadsföreningen av mobiltelefoner. Det senaste avtalet slöts år 2005.

    År 2007 inleddes nya förhandlingar som nu, två år senare, har strandat. Enligt Agneta Broberg har frågan om gratistelefonerna varit en stridsfråga där man inte kunnat komma överens, skriver DN.

    Det vore bra om det kan bli slut på oskicket. Det har antagligen lett många, framför allt unga, in i en skuldfälla.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 19:30

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.