Bankerna får gott betyg av sina kunder i år, visar Svenskt Kvalitetsindex färska granskning. Länsförsäkringar Bank har de nöjdaste privatkunderna, medan Nordea framstår som den stora förloraren, skriver TT i en artikel som bland annat publiceras i DN.
Svenskt Kvalitetsindex granskning av bankerna bygger på drygt 20.000 intervjuer med privatkunder och företag. Ett stort underlag alltså.
Länsförsäkringar Bank toppar listan för privatkunder, tätt följd av Handelsbanken och Skandiabanken. De nöjdaste företagskunderna finns hos Danske Bank, Sparbankerna och Sparbanken Finn.
Nordea har däremot förlorat ordentligt i kundnöjdhet, både bland privat- och företagskunder. Främst är kunderna missnöjda med säkerheten och tillförlitligheten, enligt TT.
Men om säkerheten är problemet, varför placerar sig till exempel Handelsbanken högt upp på listan? De har samma usla system med certifikat och engångskoder, och verkar inte vilja göra något åt saken.
Andra bloggar om: Banker, Svenskt kvalitetsindex, Kunder
Lämna ett svar