TV4 satsar på folkligt, festligt och fullsatt – och naturligtvis goda intäkter. Men nu riskerar de att få sin trovärdighet ifrågasatt. Sponsorer kan köpa sig plats i programmet Förkväll. Jag hörde nyheten först i SR-programmet Medierna, men även DN har en artikel om detta.
Mediaprofiler på TV4, som Malou von Sivers och Lennart Ekdal är kritiska.
– Det som oroar mig är att det här sättet att göra program kan påverka trovärdigheten för andra program som Nyhetsmorgon, Nyheterna eller det program som jag gör, Efter 10, säger Malou von Sivers till DN.se. Om man köper experter på det här sättet så vet ju inte tittarna vad de ska tro om dem som framträder i våra andra program.
Fredrik Arefalk, programchef på TV4, försvarar dock programformen och menar att beskrivningen att experter skulle betala för sig ”är missvisande”.
Han säger till DN att TV4 kommer att samarbeta med ”externa aktörer” under programserien samtidigt som han försöker att avdramatisera den direkta kopplingen mellan sponsringen och att företagen kan få sina experter med i programmet.
Trots ordval som ”samarbeta med externa aktörer” tror jag att det här är ett grundskott mot kanalens redan låga trovärdighet. Journalisten och författaren Jan Guillou har lite föraktfullt kallat kanalens nyhetsprogram för ”lättnyheter” och jag håller med. Det verkar bara vara en tidsfråga innan man kan köpa sig plats där också.
Andra bloggar om: Tv4, Förkväll, Journalistisk trovärdighet
Lämna ett svar