I budgetpropositionen föreslås 107 miljoner kronor gå till Konsumentverket – en liten minskning. Allmänna reklamationsnämnden får 28 miljoner, vilket är en höjning med en dryg miljon, och 17 miljoner kronor går till ”Åtgärder på konsumentområdet”, främst stöd till konsument-organisationer. Det senare är en liten minskning, skriver Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.
– Trots att medvetna och aktiva konsumenter är en förutsättning för att efterfrågan på marknaden utvecklas i en hållbar riktning får området mindre pengar även denna gång. Det är märkligt att konsumentpolitiken fortsätter att vara ett så litet resursområde, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter.
I de omfattande satsningarna på utbildning och forskning nämns inte konsumentfrågorna.
– Att inte satsa på fristående konsumentforskning och få reda på hur konsumenterna agerar på nya marknader, såsom digitala tjänster eller nyligen konkurrensutsatta områden, är uppseendeväckande. Det borde ligga i regeringens intresse, säger Jan Bertoft.
Jag tror inte att Jan Bertoft egentligen är så förvånad. Vi har en konsumentminister, Nyamko Sabuni, som inte är intresserad av konsumentpolitik. Varför hon fick bli konsumentminister är en gåta. Hon verkar snarast ha förlorat en utlottning av en ministerpost som ingen ville ha.
Andra bloggar om: Konsumentpolitik, Höstbudget, Regeringen, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar