Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Tio tips mot telefonskojare
  • Konsumentverket deltar just nu i en internationell kampanj mot skojare med speciellt fokus mot ”bedrägliga telefonförsäljare”. Telefonskojare kallar

  • jag dem och har bloggat om det tidigare. Här kommer konsumentverkets tio bästa tips för att undvika att bli lurad:
    1. Om du blir uppringd – fråga från vilket företag försäljaren ringer.
    2. Betala bara för varor du har beställt.
    3. Se upp för telefonförsäljare som erbjuder gratisprover. Det är inte så bra som det låter.
    4. Om ett företag kräver dig på pengar för varor du inte har beställt – meddela dem skriftligen.
    5. Spara brev som du skickar. De kan vara bra att ha om det kommer nya krav.
    6. Du har alltid två veckors ångerrätt på varor du köper via telefon inom Sverige.
    7. Du är inte skyldig att betala bara för att det står inkasso på kravet.
    8. Lär dig dina rättigheter – ju mer du vet desto svårare är det att lura dig.
    9. Anmäl företag som luras. Det kan hjälpa både dig och andra.
    10. Anslut dig till NIX-telefon om du vill spärra din telefon från försäljning.

    Om du vill vill spärra sitt fasta telefonnummer genom NIX-telefon ringer du 020-27 70 00.

    Andra bloggar om: , , ,

Skrivet av av Carl @ 19:20

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.