Konsumentverket deltar just nu i en internationell kampanj mot skojare med speciellt fokus mot ”bedrägliga telefonförsäljare”. Telefonskojare kallar
- Om du blir uppringd – fråga från vilket företag försäljaren ringer.
- Betala bara för varor du har beställt.
- Se upp för telefonförsäljare som erbjuder gratisprover. Det är inte så bra som det låter.
- Om ett företag kräver dig på pengar för varor du inte har beställt – meddela dem skriftligen.
- Spara brev som du skickar. De kan vara bra att ha om det kommer nya krav.
- Du har alltid två veckors ångerrätt på varor du köper via telefon inom Sverige.
- Du är inte skyldig att betala bara för att det står inkasso på kravet.
- Lär dig dina rättigheter – ju mer du vet desto svårare är det att lura dig.
- Anmäl företag som luras. Det kan hjälpa både dig och andra.
- Anslut dig till NIX-telefon om du vill spärra din telefon från försäljning.
Om du vill vill spärra sitt fasta telefonnummer genom NIX-telefon ringer du 020-27 70 00.
Andra bloggar om: Konsumentverket, Skojare, Bedragare, NIX-registret
Lämna ett svar