Många nätbutiker ger dålig eller felaktig information till kunderna. Det visar en granskning som EU gjort, läser jag i GP.
Undersökningen, som genomfördes i maj i år, tog fasta på vilseledande reklam och otillbörliga metoder på sajter på internet som säljer elektronik till konsumenter, skriver GP.
Det vanligaste felet på webbplatserna var att informationen om konsumentens rättigheter samt varans totalpris var felaktig. Bland annat fanns ingen information om köparens rätt att returnera varan. På någon webbplats angavs att kunden kunde få tillgodoräkna sig den betalda summan vid framtida köp.
På en del av webbplatserna var det svårt att hitta information om extra avgifter för leveransen, på andra saknades dessa uppgifter helt. I en del fall lades fraktkostnaden till vid sista stadiet av betalningen. På ytterligare andra webbplatser stod det att leveransen var gratis när den i själva verket kostade pengar, enligt GP.
Det gäller alltså att ha tungan rätt i mun när man besöker butikernas webbplatser, inte minst när man jämför priser. Det gäller även svenska butiker, i granskningen deltog sexton svenska webbutiker. Tolv av dem fick anmärkningar.
Andra bloggar om: E-handel, Nätbutiker, Elektronik
Lämna ett svar