Den kollektivresenär som drabbas av mer än 20 minuters försening ska ha rätt att få en taxiresa eller en resa med annat färdmedel betald av trafikbolaget. Och den som kommer fram mer än en timme försenad ska få dubbla biljettpriset i ersättning. Det är några av förslagen i en statlig utredning som just landat på infrastrukturminister Åsa Torstenssons bord, berättar tidningen Riksdag & Departement och TT.
Den nya lagen föreslås gälla för såväl regional som lokal trafik. Den ska alltså omfatta resenärer med buss, båt, spårvagn, tunnelbana eller tåg. På så sätt garanteras resenärer inom all kollektivtrafik samma rättigheter och skyldigheter, skriver R&D.
Vi får väl se om regeringen har kraft nog att genomföra förslagen, trafikföretagen lär inte vara positiva.
Andra bloggar om: Kollektivtrafik, Förseningar
Något som inte står med i artikeln är att om en buss kör mellan hållplatserna A-B-C-D-E och endast sträckan C-D är lönsam så kan ett företag köpa rätten för sträckan C-D och tvinga kommunen/landstinget att köra A-B-C låta resenärerna kliva av bussen till det privata företaget. Köra bussen tom till D och vänta på den andra bussen från det privata företaget med de resenärer som ska till E som där får byta ytterligare en gång för att nå sitt mål. Hur kommer detta att påverka kommuner/landstings finanser om de endast får köra sträckor som genererar förluster? Enorma underskott som vi skattebetalare får betala.
Viktigt att inte glömma är att kostnaden för ett sådant föreslaget system kommer totalt att bli högre än vad det kostar att bedriva kollektivtrafiken helt i kommunal/landstingsregi.
Ytterligare en viktig sak är att trafiken garanteras endast i 3 månader långa perioder. Efter 3 månader kan kontraktet sägas upp. Hur blir det med personalen som bara garanteras jobb i så korta perioder? Hur blir det med resenärerna som inte vet om deras buss kommer att gå från en dag till en annan beroende på när kontraktet är påskrivet.
Detta har provats i England och ledde till slagsmål mellan bussförare för att resenärerna skulle åka med just deras buss. På morgonen gick det massor med bussar från olika företag. Mitt på dagen och kvällar inga bussar efter som det inte var lönsamt.
Många kommer säkert inte ihåg men vi hade privata aktörer som bedrev kollektivtrafik för mer än 50 år sedan. Fundera på varför det över hela landet blev kommuner och landsting som började bedriva trafiken. Svaret är, det privata klarade inte av att ge oss den service vi förväntar oss.