Kan man lita på den stora Volkswagen-verkstaden? Mats Pihlfalck, Lupo-ägare från Huddinge, gör det definitivt inte. Han lät bärga sin bil till VW-verkstaden i Sätra söder om Stockholm, och fick besked om att växellådan måste bytas till en kostnad av 29.750 kronor. Hos den lilla privata verkstaden Bilmäx i Trångsund fixades felet för 1 500 kronor. – Aldrig mer en VW-verkstad för min del, säger Mats Pihlfalck. Det berättar en artikel i Vi Bilägare.
VW-verkstaden ställde diagnosen att han skulle byta växellåda – till en kostnad av nästan 30.000 kronor. För dyrt, tyckte Mats Pihlfalck, och vände sig till en småskutt.
Femtonhundra kronor senare funkade bilen som vanligt igen. Kan inte märkesverkstäder annat än koppla in stora datorn, konstatera var felet finns och byta ut hela den delen? Eller är det här en naturlig uppföljning till att du inte ens kan byta glödlampor själv?
Uppdatering: När jag skrivit det här inlägget dök en artikel om samma sak upp i SvD.
Lämna ett svar