I reklam för så kallad naturkosmetik är det vanligt att de ingredienser som inte finns i produkten deklareras. Det kan skapa förvirring hos konsumenten, enligt en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har gjort. Även SvD har en artikel om granskningen.
Enligt undersökningen r det svårt för konsumenten att verkligen veta vad som ligger bakom den lockande reklamen. I många fall hänvisas till olika märkningar som för de allra flesta är helt okända eller studier som få har läst, skriver SvD.
– I viss mån kan man få ut studierna, men det är väldigt svårt för en vanlig konsument att förstå vad de innebär. Ta debatten om parabener: för konsumenten blir det lätt att alla parabener är farliga, men om man grottar ner sig i forskningen så är det bara vissa parabener som är ifrågasatta, säger Ulrika Lamberth, KfS, som författat rapporten.
Enligt rapporten saknas också en definition av vad naturlig kosmetik egentligen är. Det öppnar upp för olika tolkningar och idag finns det produkter på marknaden som påstås vara naturliga men som i själva verket är en blandning av syntetiska och naturliga ingredienser.
– Är man intresserad av vilka ingredienser som ingår måste man kolla innehållsförteckningen. Men den är samtidigt svår att läsa, eftersom det är latinska namn i den och för en konsument blir det inte så lätt att förstå, säger Ulrika Lamberth till SvD.
Andra bloggar om: Naturkosmetik, Marknadsföring, Konsumentföreningen Stockholm
Lämna ett svar