Reklamutskick adresserade till föräldrarna, men vars utformning tydligt riktar sig barn strider mot god affärssed. Marknadsetiska Rådet (MER) ger Konsumentföreningen Stockholm rätt i samtliga fyra fall av direktadresserad reklam som föreningen anmält till MER. Samtidigt ger MER tillsammans med DM-nämnden ett vägledande uttalande om hur adresserad reklam till föräldrar får utformas för att inte locka barn att öppna den.
– Det är utmärkt att Marknadsetiska rådet nu äntligen tar ordentligt avstånd från adresserad reklam där barnen direkt blir mottagare av budskapet. Alla fyra fall vi har anmält strider mot god affärssed enligt MER. Det ska inte löna sig att rikta reklam till barn och gömma sig bakom att kuvertet är adresserat till föräldrarna, tvärtemot tanken bakom de regler som finns, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm.
– ”Du får sex monsterkort i dag, kontrollera att du fått drakens öga i ditt drakkuvert” står det till exempel på det kuvert med monsterbilder och annat från IMP Nordic som kommer i brevlådan. Det budskapet riktar sig knappast till föräldrarna, trots deras namn på det skojiga kuvertet, säger Louise Ungerth.
Idag är det tillåtet att marknadsföra barnprodukter genom direktadresserad reklam. Sedan tidigare gäller dock förbud mot att sådan reklam skickas till barn under 16 år. I samtliga fall strider företagens marknadsföring mot detta förbud.
De anmälda företagen var:
Damm Förlag – marknadsföring av Disneyklubben
IMP Nordic – marknadsföring av ”monsterkort”
Förlaget Stabenfeldt AB – marknadsföring av Funtasie tjejbokklubb
Egmont Kärnan AB – marknadsföring av tidningarna ”Witch” och ”Bamse”.
Andra bloggar om: Konsumentföreningen Stockholm, Marknadsetiska rådet, Barn, Reklam, Marknadsföring
Lämna ett svar