Teknikens Värld har genomfört ett stort test av 26 olika vinterdäck, 14 dubbfria och 12 med dubbar. Testet refereras av GP.
Testet omfattade bromsegenskaper, slaskplaning, vägegenskaper och komfort samt älgtest (snabba undanmanövrar). Resultatet visar på stora skillnader mellan däcken.
Bäst betyg bland de dubbfria däcken fick Continental ContiWinter Contact TS810, ett däck utan egentliga svagheter enligt testarna. Strax efter hamnade Pirellis däck Sottozero Winter 210, som dock fick sämre resultat på isunderlag.
På delad sistaplats bland de dubbfria däcken hamnade Fulda Kristall Supremo samt Kumho Ice Power W21. Undvik dem, rekommenderar Teknikens värld, efter påfallande låga betyg på flera testmoment.
Även bland dubbdäcken hamnade Continental i topp, för tredje året i rad med sitt ContiWinter Viking 2, som enligt testet saknar riktiga svagheter. Ett halvt steg efter kom Gislaved Nord Frost 5, ”ett grymt bra allround-däck”.
Klart sist, med enbart låga betyg i testmomenten, placerade sig Nexen Winguard 231, och här skräder testarna inte orden: ”Nexen är något av det sämsta vi någonsin testat”, enligt GP.
Andra bloggar om: Bilar, Vinterdäck, Test, Teknikens Värld
Kan inte annat än att hålla med om att Nord Frost 5 var kanonbra däck.. bytte till ett par sådana i år efter att alltid kört med odubbade vinterdäck tidigare. Synd att mönstrade däcken ligger så långt efter vid inbromsning… antar att dubbarna kommer slitas ner på nolltid 🙁
Tack för tipset om testet iaf, var det jag skulle säga 🙂