Konsumentföreningen Stockholm (KfS) anmäler Lantmännen Axa för vilseledande marknadsföring av flingorna Start fullkornsLight.
– När Axas frukostflingor ”Start” och ”Start fullkornsLight” står bredvid varandra i butikshyllan är det svårt att se att förpackningsstorlekarna skiljer sig åt och priset per förpackning är nästan detsamma. Det är lätt att tro att man får samma mängd för samma pris, men fullkornsprodukten är nästan 20 kronor dyrare per kilo, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm.
En närmare granskning visar att Start innehåller 750 gram och Start fullkornsLight 500 gram. Dessutom har fullkornsflingorna en innerpåse som gör att förpackningen innehåller nästan 40 procent luft.
Enligt marknadsföringslagen får en näringsidkare inte använda förpackningar som till sin storlek är vilseledande avseende produktens mängd, storlek eller form.
– Vi anser att förpackningen med Start fullkornsLight vilseleder konsumenten. Axa menar att fullkornskvalitén kräver en innerpåse och att påsen av tekniska skäl inte kan fyllas ända upp. Vi tycker inte det är en godtagbar förklaring till varför det är så mycket luft i förpackningen utan vill att Konsumentverket granskar produkten, säger Louise Ungerth.
Det var inte länge sen KO reagerade mot förpackningarna för Axa:s sportflakes. Att de inte lär sig! Ska vi betrakta Axa:s förpackningar med misstänksamhet?
Andra bloggar om: Axa, Start, Start fullkornsLight, Förpackning, Konsumentverket
Åhhh det här är användbart. Intressant information. Bra Blogg!!!