Tidigare har endast flygpassagerare endast haft rätt till ekonomisk ersättning när de nekats ombordstigning eller när flyg ställts in. Men nu kan du som resenär även få kompensation om din flygning blir försenad med mer än tre timmar.
Det står klart efter en färsk dom i EG-domstolen. Domen har gett upphov till ett pressmeddelande från Konsumentverket och en TT-artikel som publiceras i många tidningar.
Schablon-kompensationen ligger på 250-600 euro, motsvarande 2 500-6 200 kronor, skriver domstolen.
För att undkomma skyldigheten att kompensera ska flygbolaget kunna peka på ”extraordinära omständigheter”. De omständigheter som får åberopas ska ligga ”utanför flygbolagets faktiska kontroll” och vara oundvikliga med rimliga åtgärder vidtagna.
Som resenär ska du alltid rikta dina ersättningskrav direkt till flygbolaget. De nya reglerna gäller samtliga flygningar från EU:s medlemsländer och alla flygningar till EU som görs av ett flygbolag som är registrerat i ett EU-land.
Andra bloggar om: Flyg, Flygresor, Flygförseningar, Förseningar
Lämna ett svar