Den här typen av marknadsföring handlar om att märka produkter med vad de inte innehåller. Ett exempel kan vara ”innehåller inte onödiga tillsatser”.
Att märka på det här sättet är egentligen inte tillåtet. Nyligen anmärkte miljökontorets inspektionsrundor i Landskrona på att Nettobutiken där sålde en limpa med märkningen ”Bakat utan transfetter”.
Min vän Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm har flera gånger tagit upp den här typen av marknadsföring i sin blogg. Jag vet att hon personligen inte gillar fenomenet. Men när hon på bloggen ordnade en omröstning bland sina läsare visade det sig att många tyckte det var okej.
Jag måste hålla med Louise i grundfrågan. Denna typ av märkning tillför egentligen inget, utom för vissa typer av allergiker (gluten, laktos) och då gäller det sammansatta produkter som färdigmat. Den riskerar i stället att skymma det viktiga, vad produkten verkligen innehåller. Läs innehållsdeklarationen, det är den vi ska koncentrera oss på!
Andra bloggar om: Marknadsföring, Innehållsdeklaration
[…] länder, speciellt i USA och Storbritannien, som Louise ungerth skriver på sin blogg. Nu kanske vi slipper oskicket här, märkningen tillför […]