Att köpa en mobiltelefon och teckna ett abonnemang är som att forcera en djungel. Att få rätt svar på sina behov och önskemål förutsätter goda kunskaper hos försäljaren.
Men det kan vara lite si och så med säljarnas kunskaper visar ett test som tidningen Mobil gjort. De kokade ihop ett antal mer eller mindre kluriga frågor som de ställde till ett antal säljare i olika butiker.
Sämst nivå på kunskaperna och mest okunniga svar får vi när vi provhandlar på allmänna it-återförsäljare som Expert, Siba och Computer City, skriver tidningen. Undantaget från den regeln är Mediamarkt, där kunskapsnivån hos de säljare som ansvarar för mobiltelefoner genomgående var mycket hög.
Specialiserade mobilåterförsäljare är dock i allmänhet kunnigare än it-varuhusen. Överlägsen i kunskapsnivå var The Phonehouse, där säljarna också hjälpsamt berättar lite mer än exakt det som frågan gällde, men ändå utan att försöka forcera fram ett köp på ett påfluget vis, enligt Mobil.
Slutsatsen blir alltså att när det gäller att köpa en mobiltelefon, eller välja abonnemang, ska man vända sig till en ren fackbutik.
Andra bloggar om: Mobiltelefon, Försäljning, Mobilabonnemang
Lämna ett svar