Sibas rea är rena bluffen, avslöjar SvD:s E24. Företaget höjde nämligen priserna strax innan reastarten.
En undersökning gjord med hjälp av prisjämförelsesajten Prisjakt visar att priset på 22 platt-tv-modeller höjdes generellt den 12 december.
Per Magnusson, jurist hos Konsumentombudsmannen, KO, tycker att Sibas marknadsföring är otydlig och är intresserad av att granska Siba närmare.
– Marknadsföringen är mycket tveksam. Rättspraxis säger att om man ska kalla något för rea så måste det ordinarie priset ha funnits en ”icke obetydlig tid”. Om priserna höjdes den 11 december generellt, så tycker jag att det låter som för kort tid att kalla det för en rabatt på 20 procent, säger Per Magnusson till E24.
Andra bloggar om: Siba, Rea, Platt-tv, Hemelektronik
Vi har utfört noggranna kontroller på alla ordinariepriserna. I de allra flesta fall så har det ordinarie priset gällt i våra varuhus i närmare två månader och fler fall längre. Detta innebär också att de har sålts för dessa priser.
Parallellt med ordinariepriserna har vi även haft webbpriser som ändras flera gånger för att hålla marknadsmässiga priser på nätet. Webbpriser och ordinariepriser är inte samma sak. Kampanjen gäller 20 procent på ordinariepriset. Det har vi skrivit på reklamblad och på varje TV-modell på webben. I kampanjen står ordinariepriset.
Vi vill vara tydliga och är noga med att följa alla regler när det gäller kampanjer. Det är tråkigt när det felaktigt framgår hur vi sköter kampanjer.
Mellandagsrean på TV-apparater ville vi ha för att kunna ge våra kunder extra fina bud. Vid jämförelser på prisjämförelsesajter så går det att jämföra våra priser mot konkurrenter och då är våra TV-priser riktigt låga.
Vänliga hälsningar
Lina Broström, informatör SIBA
@Lina:
Tack för att du förklarar för oss, men jag tycker att KO då bör undersöka hur webbpriser och ordinariepriser samordnas. Har ni verkligen sålt något till de ordinariepris? Eller är det satt så pass högt att ingen vill köpa till det priset?
JAG TÄNKER ALDRIG HANDLA AV SIBA LÄNGRE!!!!
NI HAR ALLT FÖRLORAT EN VIKTIG KUND FÖR ER VERKSAMHET KAN JAG LOVA!!
Det ska mycket till för att jag ska börja handla hos er igen!
[…] GP och känner sig lurade. Det är inte heller första gången som elektronikkedjorna misstänks bluffa med sina […]