Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Minska telekostnaderna
  • Privatekonomi, Telekom 19.01.2010

    För ett par år sedan sade jag upp mitt fasta telefonabonnemang och gick över till telefon via bredband, ip-telefoni. Jag räknar med att min telefonkostnad har halverats sedan dess.

    Du kan göra detsamma. Men det gäller att se upp med vissa saker, manar GP i en artikel. Det gäller till exempel debiteringsintervall och bindningstid.

    En bra utgångspunkt är att jämföra priser via den oberoende webbplatsen Telepriskollen, som myndigheterna PTS och Konsumentverket står bakom. Där kan du jämföra priserna för fast telefoni.

    Men som sagt, se upp med bindningstid och debiteringsintervall.

    Just nu finns ingen gräns för bindningstiden, påpekar GP. Men EU:s telekompaket, som så småningom kommer att införlivas i det svenska regelverket, har en övre gräns på 24 månader. Då ska kunden också erbjudas ett 12-månadersalternativ. Bindningstiden kan ha betydelse till exempel om du flyttar.

    Debiteringsintervallet har också betydelse för kostnaden. Har operatören ett debiteringsintervall på en minut innebär det att du får betala för två minuter om samtalet tar en minut och en sekund.

    Andra tips är att se till att få en skriftlig bekräftelse på när inkoppling ska ske och att inte välja ip-telefoni om du till exempel har trygghetslarm. När strömmen gått fungerar inte telefonen längre.

    Det är också min erfarenhet. Nackdelarna med ip-telefoni är att den faller bort när strömmen går. Dessutom har jag haft problem vid några tillfällen beroende på strul i operatörens datoriserade system.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:20

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.