Jag funderar över allt ståhej i media kring den nya GB-glassen Girlie.
Upprinnelsen är ett pressmeddelande från Sveriges Konsumenter där GB anklagades för att befästa könsroller med glassen. Själv valde jag att arkivera pressmeddelandet eftersom jag var tveksam till kopplingen.
GB, eller snarare Unilever, var nog fullt medvetna om att de skulle få stryk. Jag tror att de ändå räknade hem det PR-mässigt längs två fronter. Uppmärksamheten gav glassen plats i många medier. All reklam är bra reklam, jämför med H&M:s annonser med halvklädda tjejer till jul. Politiskt korrekta reagerar, vilket ger mediautrymme.
Målgruppen för glassen är barn i åldersgruppen just före tonåren. De tycker inte om att vuxna ska tala om för dem vad de ska tycka, alltså köper de glassen. Vinst på båda fronterna alltså.
Andra bloggar om: Girlie, GB, Glass, Sveriges konsumenter, Reklam, Marknadsföring, Media
Jag har följt Girliedebatten som jag tycker är mycket märklig. Fattar ärligt talat inte varför den där LO-styrda ”konsumentorganisationen” under Jan Bertofts ledning uppbär flera miljoner kronor i ekonomiskt stöd från regeringen. Om de nu utger sig för att representera Sveriges konsumenter borde de få klara sig på det ekonomiska stöd som konsumenter själva väljer att betala in. Jag tycker det är dags att stoppa utbetalningen av skattemedel till denna märkliga organisation!
Tidigare arbetade Sveriges Konsumentråd (som de hette innan namnbytet till Sveriges Konsumenter) med angelägna frågor som livsmedelssäkerhet och miljöfrågor men nu har de, trots utvidgad personalstyrka, helt börjat ägna sig åt skendebatter och amrginalfrågor. De representerar då inte mig!