Tyska Media Markt gick ut hårt med marknadsföring när de lanserades i Sverige förra hösten. Nu får de bakläxa av Marknadsdomstolen för vilseledande påståenden. Media Markt använde sig bland annat av påståendena: ”Nu ger vi er de lägsta priserna” och ”De bästa priserna hittar du här”, enligt en TT-artikel i Dina Pengar.
Dessa påståenden har inte kunnat vederläggas varför företaget döms att betala 500.000 kronor om det inte slutar med dem.
Media Markt förbjuds också av Marknadsdomstolen att kalla sig Europas största elektronikkedja. Anmälaren, konkurrenten Elgiganten, ska också få sina rättegångskostnader på 180.000 kronor betalda av Media Markt, enligt domstolens beslut, som Media Markt har bestridit.
Dina pengar har satt rubriken ” Media Markt hotas med böter för fulreklam” på artikeln. Vilket roligt ord – fulreklam. Det ska jag komma ihåg!
Andra bloggar om: Media Markt, Marknadsdomstolen, Marknadsföring, Reklam
Lämna ett svar