Det går åt en hel del energi för att starta en bil, energi som batteriet levererar. För att starta en Volvo V70 krävs 2 400 watt. Men batterier fungerar sämre i kyla. Klimataspekten är en av utgångspunkterna när Testfakta låtit SP testa tio olika bilbatterier. Testet publiceras även i GP och DN.
Vid 20 grader presterade batterierna relativt likvärdigt. Men vid 20 minusgrader var situationen en annan, skriver Testfakta.
Efter att startmotorn körts i 120 sekunder klarade till exempel Biltema och Nordströms Ca/Ca 56530 endast av att leverera 2 016 respektive 1 989 watt, alltså klart under gränsen för vad som krävs för att bilen ska starta. Detta med ett helt nytt batteri som hade laddats upp till full effekt.
De batterier som klarade sig bäst var Tudor T-852, Global 508035 och OKQ8. De sistnämnda presterade i stort sett identiskt. Kanske inte så konstigt eftersom Global tillverkar OKQ8:s batteri.
Slutsatsen torde alltså i det här fallet vara relativt enkel att dra. De billigare batterierna funkar bra i varmare väder, men har problem i kyla, skriver Testfakta.
Tabeller med resultaten finns i anslutning till artiklarna.
Andra bloggar om: Bilbatterier, Test
Hur vore det om man faktiskt testade batterier med samma storlek och inte jämförde ett batteri på 62Ah med ett på 85Ah dvs 30% större? Kanske därför som det presterar 30% BÄTTRE?
Slutsatserna hade kunnat dras UTAN att göra ett enda test.
De har nämligen jämfört batterier med olika styrka.
Det är väl knappast förvånande att biltemas 62Ah batteri klarar sig
dåligt mot ”testvinnarens” 85 Ah.
Fullständigt meningslöst som jämförande test på samma belastning.
Intressantare blir om man jämför körtid kallt/varmt för varje batteri.
Exv:
Biltema 60 sek -20 grader / 60 sek 20 grader = 2661/3544 ~ 0.75
dvs ungefär 25% sämre i -20 grader
Testvinnare blir i stället Nordströms Ag/Ca 58025 med under 17% försämring i kyla med ”testets” nästjumbo Nordströms (65Ah) Ca/Ca 56530 som god 2:a med mindre än 18% försämring. Med tanke på priset är det nog det självklara valet om man klarar sig på ett 65Ah batteri.
”testvinnaren” då ? Ja det blir näst sista plats med 20.5% försämring i kyla.
Biltema hamnar dock på sista plats i alla fall.
”Slutsatsen torde alltså i det här fallet vara relativt enkel att dra. De billigare batterierna funkar bra i varmare väder, men har problem i kyla, skriver Testfakta.”
Eller att man på GP och på testfakta är så kompetenta att man klarar av att testa batterier med ungefär liknande amperetimmar……
Fast testet var inte helt neutralt enligt min mening. De två billigaste batterierna hade lägre kapacitet (Ah) redan från början. Detta spelar inte så stor roll vid en vanlig start, men om man laddar ur batteriet rejält i ett par minuter så är det klart att dessa batterier tappar förhållandevis mer kraft. De borde alltså jämfört exv enbart 72Ah-batterier, för en rättvis jämförelse.
Testet visar också att alla batterier klarar att starta en Volvo V70 i -20C, förutsatt att det inte är fel på bilen… eller att man kör enbart väldigt korta sträckor så batteriet aldrig hinner laddas fullt.
Jag har ett Nordström-batteri, billigt och dåligt, men det klarar att starta min Volvo i -30 utan problem. För folk flest, speciellt i södra Sverige, menar jag att det är slöseri att köpa ett dubbelt så dyrt batteri helt i onödan. Men visst, bor man i Kiruna och enbart använder bilen till affären 3km bort så…:)