Jag har tidigare bloggat om vissa, framför allt borgerligt styrda, kommuners inställning till konsumentvägledning.
Kommunal konsumentvägledning är onödig, tycker Stockholms finansborgarråd, moderaten Kristina Axén Olin. Hon kallar systemet med konsumentvägledare föråldrat.
– Vem som helst kan när som helst gå in på nätet och får konsumentinformation gratis, säger hon i en intervju i DN.
Och Stockholm har också bantat sin konsumentvägledning, från fjorton till nio tjänster. För ett år sedan fanns det en konsumentvägledare per 59.000 invånare i Stockholms stad. I dag ska varje vägledare serva 87.000 personer. Det är fyra gånger fler än vad Konsumentverket rekommenderar, som är 20.000 invånare per konsumentvägledare, skriver DN.
– Det är djupt oroande att man skär ned. Det slår mot svaga konsumenter. De välutbildade kan kanske hitta information på nätet – men hur ska konsumenter som inte är så verbala och utbildade klara sig? säger Jan Bertoft, generalsekreterare i intresseorganisationen Sveriges Konsumenter till tidningen.
Jan Bertoft och Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm, säger att deras organisationer får många samtal från desperata personer som inte vet vart de ska vända sig.
– Vi har inte kompetens att hjälpa dem. Många säger att de har försökt leta på internet men att de inte förstår, säger Louise Ungerth till DN.
Konsumentlagstiftningen är snårig och inte lätt att begripa sig på. Även om du kan hitta uppgifter på nätet står du dig ofta slätt utan fackfolk som konsumentvägledare. Själv får jag, trots att jag dagligen sysslar med konsumentfrågor, ofta anlita andra med specialkunskap. Hur ska det då gå för en lågutbildad, pensionär eller en ny svensk?
Det vore intressant att låta Kristina Axén Olin svara på några konsumentfrågor med hjälp av internet. Men det kommer hon aldrig att ställa upp på, hennes uppfattning är huggen i sten.
Andra bloggar om: Konsumentvägledning, Kommuner, Stockholm
Lämna ett svar