Vinstlotten på Kanarieöarna blir för många turistande svenskar en riktig nitlott. Du luras att för dyra pengar köpa in dig i en andelslägenhet som inte är värd någonting. Men nu använder sig Konsument Europa av samma knep för att sätta stopp för bluffarna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Det är alltid samma historia som berättas av konsumenter som lurats in i semesterklubbar eller andra timeshare-liknande produkter. De har alla blivit kontaktade på strandpromenaden av någon ung kille eller tjej som erbjuder skraplotter med chans att vinna fina priser.
När du skrapat fram ”högsta vinsten” forslas du snabbt i väg i taxi till en lyxig hotellanläggning för att få ditt pris. Väl på plats utsätts du för en aggressiv försäljning med fagra löften om en plats i solen.
Många har gått på bluffen och skrivit under ett avtal som de sedan bittert fått ångra.
Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket, har sedan kontoret öppnade 2001 fått in 2 400 ärenden som rör timeshare och liknande.
– Från Konsument Europa har vi jobbat hårt för att få ett bättre skydd för konsumenterna. Vi väntar nu på att ett förslag från Europeiska kommissionen ska antas av Europeiska parlamentet, säger Malin Andersson, jurist vid Konsument Europa.
Onsdagen den 14 november kommer personal från Konsument Europa att stå på Karlstads flygplats i samband med en avgång till Kanarieöarna och dela ut just skraplotter.
– Vi provar nu något nytt och använder oss av samma medel som bedragarna. Men från oss vinner man ingen ”lyxresa”, utan istället en varning på vägen. Och den kan vara värd väl så mycket pengar, säger Agneta Gillback, chef för Konsument Europa.
Andra bloggar om: Konsument Europa, Konsumentverket, Semester, Time-share, Andelslägenheter, Skojare, Bedragare
Lämna ett svar