Du har varit ute i god tid och fått köpa en billig biljett. Men i kylan och snökaoset blir tågavgången inställd, och även de följande. Därför kan du kanske inte resa, trots att du är tvungen, förrän nästa dag. Men då behöver du en ny biljett, och eftersom du nu är ute i sista minuten blir biljetten dyr.
Visserligen betalar SJ tillbaka priset för den ursprungliga biljetten, men hur blir det med mellanskillnaden, vem står för den?
Jag hörde just SJ:s vd Jan Forsberg få den frågan i ett telefonväkteri i SR P1. Han kunde inte svara, men lovade att ett svar skulle läggas ut på SJ:s webbplats. Tydligen har inte SJ funderat över effekterna som sitt märkliga biljettsystem.
Själv tycker jag, som tidigare, att det är dags för SJ att tänka om när det gäller biljettpriserna. Konstigheter ger upphov till fler konstigheter!
Andra bloggar om: SJ, Biljetter, Biljettsystem, Resegaranti
[…] har tidigare skrivit om SJ:s sjuka biljettsystem. Nyligen hittade jag ytterligare ett exempel. Bloggen Blind Höna visar […]