Konsumentverket föreslår en ny märkning för att göra det lättare för konsumenter att välja energi- och miljöeffektivare fordon. Utseendet på märkningen vill verket låna från de energieffektivitetspilar som i dag används för vitvaror, berättar verket i ett pressmeddelande.
Att köpa en ny bil ska, enligt förslaget, bli lika lätt som att köpa en ny kyl eller frys. Konsumenten ska snabbt och enkelt kunna se hur energi- och miljöeffektiv bilen är genom en märkning som lånats från vitvarumarknaden.
Det är inför kommande EU-förhandlingar om ett nytt, effektivare märkningsdirektiv som Konsumentverket, på uppdrag av regeringen, tagit fram underlag och analyserat olika alternativ. Bland annat har verket i samarbete med Karlstads universitet låtit testa olika alternativ på konsumenter ute i bilhandeln.
I det arbetet har verket fastnat för energieffektivitetspilarna – inte minst på grund av att de flesta konsumenter i Sverige, liksom inom EU redan är bekanta med symbolen och vet hur man ska tolka den.
Om man vill få fler att välja de miljö- och energieffektivare bilarna bör, enligt Konsumentverket, även de ekonomiska fördelarna som det innebär att äga och köra en sådan bil presenteras i samband med märkning. I anslutning till märkningen bör i sådana fall framgå uppgifter så som fordonsskatt, försäljningsskatt och bränsleförbrukning för olika typer av drivmedel, skriver verket.
Andra bloggar om: Bilar, Drivmedelsförbrukning, Utsläpp, Märkning
Lämna ett svar