Företaget Marantana AB toppar listan över antal anmälningar hos Konsumentverket. Företaget, som erbjuder ”tester”, bland annat en livstidsprognos, har dragit på sig 875 anmälningar. Det gäller framför allt att prisinformationen varit mycket otydlig.
Konsumentombudsmannen, KO, har efter en granskning funnit att priset för tjänsterna redovisas väldigt otydligt på bolagets webbplatser, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. KO har därför utfärdat ett förbudsföreläggande. I fortsättningen måste bolaget lämna klar och begriplig information dels om priset på tjänsten, dels om att det är en tjänst som konsumenten beställer.
KO förbjuder även Marantana att i sin marknadsföring påstå eller ge intryck av att bolaget med en säkerhet på 50 procent kan fastställa en persons exakta livslängd mot bakgrund av svar på bolagets frågor om personlighet, fysik och livsstil.
Marantana släckte webbplatsen testparadis.se i slutet av december 2009 och andra webbplatser, däribland livsprognos.se, släcktes ned i slutet av februari i år. Bolaget har hört av sig till KO och meddelat att man inte längre bedriver eller tänker bedriva någon verksamhet på dessa webbplatser.
Om bolaget trots detta fortsätter sin verksamhet väljer KO att gå vidare med ett föreläggande. Föreläggandet är förenat med ett vite på 500 000 kronor, skriver verket.
Även SvD har en artikel om KO:s föreläggande.
Andra bloggar om: Marantana AB, testparadis.se, livsprognos.se, KO, Konsumentombudsmannen
Lämna ett svar