Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Fler klagar på direktreklam
  • Antalet anmälningar om oetisk direktmarknadsföring ökade kraftigt förra året, berättar Ekot. Det handlar om anmälningar till branschens eget granskningsorgan, DM-nämnden. Föregående år fick nämnden in 636 anmälningar, mot 371 året före.

    – Till största är det konsumenter, privatpersoner som anmäler, sådana som har nixtelefon eller får reklam i brevlådan trots nej tack till reklam, säger Axel Tandberg, sekreterare den etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden.

    De personer som spärrat sina telefonnummer får företag inte ringa om de inte redan har personen som kund. Och den som har en skylt på brevlådan som tackar nej till reklam får företag inte heller dela ut reklam till. Allt enligt branschens egna etiska regler. Jag kan tillägga att posten är skyldiga att dela ut reklam som är direkt adresserad till dig.

    Hur konstigt det än kan låta tycker jag att det är bra att anmälningarna ökat. Övertramp förekommer, och det ökade antalet anmälningar tyder på att allt fler vill ta itu med dem. Får du reklam du inte borde fått – anmäl! Du hittar en länk nere till höger under rubriken Länkar.

    För mig har det funkat mycket bra att NIXa telefonen. Jag har bara fått en handfull samtal som jag inte borde få. Jag har däremot inte någon skylt på brevlådan som tackar nej till reklam. I stället går jag igenom reklamen med stort intresse, men det får nog betecknas som en yrkesskada.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:57

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.