Nästan 10 procent av Konsumentverkets alla anmälningar hittills i år gäller tre nystartade webbplatser. Ägaren är helt oförstående till kritiken om vilseledande marknadsföring, berättar Råd&Rön.
För av 3 500 anmälningar till myndigheten hittills i år gäller över 300 stycken webbföretagen Kreditscore, Persondata och Fordonsvärderingen, dit man kan vända sig för att ta en kreditupplysning eller få en bil värderad.
Webbplatserna är betaltjänster, men surfarna har inte förstått det förrän en faktura på 300 eller 500 kronor dumpit ner i brevlådan.
– Det är sällsynt att enstaka företag får så mycket kritik, säger juristen Cecilia Hurtig på Konsumentverket till tidningen.
Företagens vd och huvudägare Jens Eriksson kommenterar kritiken med att alla brister är åtgärdade:
– Jag förstår inte varför vi blivit anmälda, men svenskarna är ett gnälligt folk. I andra länder kollar folk priset innan de köper.
Både Jens Eriksson och hans kompanjon har också suttit i styrelsen för det ökända telesexföretaget Trom Brom Srom, som Konsumentverket fick fällt för modemkapning och falska fakturor i Marknadsdomstolen år 2004, berättar Råd&Rön.
Även SvD har en artikel om anmälningarna.
Andra bloggar om: Kreditscore, Persondata, Fordonsvärderingen, Konsumentverket
Lämna ett svar