Sparbanken Finns 65.000 internetkunder har drabbats av ett längre fel hos banken. Under fem dagar gick det inte att betala räkningar via nätet, enligt en artikel i DN.
Mellan den 9 och 11 november skulle banken ha bytt ”kärnsystem”. Systemet tar hand om bankens transaktioner. Det visade sig att dataprogrammen inte var färdigutvecklade. Teknikskiftet gjordes i stället den 23 november. Denna fredag var en löneutbetalningsdag, då många kunder brukar betala in sina räkningar.
På måndagen var Sparbanken Finns nya system igång. Det fungerade i hela verksamheten, förutom att det tog lång tid när internetkunderna skulle betala sina räkningar. Banken hade inte tillräckligt med datorkapacitet för att klara av transaktionerna.
Internetbanken stängdes ned för att det skulle kunna åtgärdas. Under tisdagskvällen hittade banken en tillfällig lösning. Kunderna fick betala med det gamla systemet. I fredags, 30 november, kunde den nya tekniken tas i drift, skriver DN.
Den som har fått förseningskostnader på grund av att en internetbank har haft tekniska problem bör kontakta banken så att det kan göras en utredning om eventuell ersättning. Om kunden inte är nöjd med bankens svar kan den vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Andra bloggar om: Internetbank, Sparbanken Finn
Lämna ett svar