Inte sedan mitten av 90-talet har det skrotats så få personbilar som nu. Bara de senaste två åren har antalet nästan halverats. En förklaring är att många bilar svartskrotas i Östeuropa – och lika många försvinner till Afrika, enligt bedömare. Där är miljökraven inte lika hårda, läser jag i DN.
Det var Alliansregeringen som avskaffade skrotningspremien, som en av sina första åtgärder. Tidigare kunde man få 4 000 kronor ur bilskrotningsfonden om man skrotade en bil som var 20 år eller äldre.
Det verkar som om det var ytterligare ett fort-och-fel-beslut av regeringen. Antalet skrotade bilar har minskat dramatiskt, redan innan krisen, och det var väl inte meningen att vi skulle exportera problem till Östeuropa och Afrika.
Återinför skrotningspremien!
Andra bloggar om: Bil, Skrotning, Bilskrotning, Skrotningspremie, Regeringen
Det är inte fel att skicka 10 år gamla bilar till Afrika. Man ökar tillgången, sänker priserna och de skrotar i sin tur alla gamla vrak utan katalysator. Bättre än att vi skrotar prima bilar och de kör med de gamla miljöbovarna.
Få länder accepterar bilar äldre än 10 år utan extrema tullar och jag vet inte ett enda land som släpper in något utan katalysator.