Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Många känner sig lurade av livsmedelsmärkning
  • I en undersökning beställd av Livsmedelsverket framhåller de intervjuade främst att oriktig märkning och annan information som till exempel bilder upplevs som vilseledande. Det berättar verket i ett pressmeddelande. GP har en artikel om undersökningen.

    Två av fem konsumenter känner sig lurade ofta eller ibland när de handlar mat. Av dem uppgav en fjärdedel att det hängde ihop med ursprung och närproducerat, var femte sade att det berodde på oriktig eller ofullständig märkning. Var sjunde kände sig vilseledd i samband med prisangivelser.

    På frågan om hur ofta man tycker att en matvara har ett felaktigt eller vilseledande namn – som en champinjonsoppa med 1,5 procent champinjoner – svarade två tredjedelar att det händer ofta eller ibland. Och ännu fler, 76 procent, vill veta hur varan är tillverkad, skriver GP.

    Att märkningen är ett problem är inget nytt. Det gäller till exempel läsbarheten hos innhållsdeklarationen, inte minst för mig som ser halvtaskigt. Dessutom är prisinformationen ofta dålig, det är ofta jag frågar personalen eller tar en tur till prisfrågeterminalen.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:58

  • 2 Kommentarer

    • Bosse Nylund skriver:

      Ett inlägg i debatten om giriga livsmedels jättar. Köper en ost Axfoods herrgård på Willys, Kommer hem och skall laga till en ost och skinkpaj.
      lägger upp osten på vågen, och det saknas över 100g mot vad som stod på förpackningen.
      Inte visste jag att livsmedels jättarna försöker att blåsa oss konsumenter så uppenbart, dom måste ha stora abstinens besvär på nåt sätt. eller så e dom sjuka av girighet helt enkelt!

    • Carl skriver:

      Bosse Nylund: Det är klart att du blir förbaskad om du upptäcker detta. Men jag tror inte att Axfood försöker blåsa oss på detta sätt. Det måste bero på något annat. Gå tillbaka med ost och förpackning till butiken eller tala med kundtjänst. Berätta gärna hur det gick! /Carl

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.