Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Dina rättigheter när flyget ställs in
  • Resor 17.04.2010

    Nu när stora delar av flygtrafiken i Europa är inställd på grund av askmolnet från Island, kan det vara bra att veta vilka rättigheter du har. Konsumentverket har lite påpassligt skickat ut ett pressmeddelande för att påminna oss.

    Service och assistans
    Oavsett orsak till det inställda flyget har du alltid rätt till service och assistans. Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.

    Återbetalning eller ombokning
    Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

    • att kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller
    • att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller
    • att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

    Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

    Extraordinära omständigheter
    Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Men det finns undantag. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas av flygbolaget för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall.

    Jag behöver väl knappast påpeka att det är skillnad om du är hemma eller borta. Dessutom vore det konstigt om inte askmolnet skulle betraktas som en extraordinär omständighet.

    Du kan läsa mer om rätten till ersättning på Konsumentverkets webbplats.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:52

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.