Antalet klagomål från flygresenärer har fördubblats. Och de som klagar näst mest är svenskarna. Det visar en rapport som gjorts i 27 länder inom Konsument Europas nätverk. Problemen är fortfarande de samma som tidigare med förlorat eller förstört bagage och försenade eller inställda flyg, enligt ett pressmeddelande från Konsument Europa, en del av konsumentverket.
Under 2006 registrerades nästan 3 000 klagomål från flygpassagerare inom EU samt Norge och Island. Det är dubbelt så många som under 2005. Det visar en rapport som släpps i dag av nätverket European Consumer Centre, ECC.
Svenskar svarar för 15 procent av klagomålen och är därmed de som klagar näst mest. Mest av alla klagar irländarna.
Flest klagomål, 33 procent, gäller förlorat eller förstört bagage. Därefter kommer försenade eller inställda flyg.
Även om svenskarna står för en hög andel av klagomålen riktas de inte mot svenska flygbolag. Istället är det flygbolag baserade på Irland och i Spanien som utmärker sig. Av samtliga klagomål riktar sig 24 procent mot irländska flygbolag och 17 procent mot spanska, enligt Konsument Europa.
Även SvD har en artikel om klagomålen.
Konsument Europa pekar inte ut bolagen med namn, men det är Ryanair och Iberia som toppar listan. Själv har jag aldrig anlitat Ryanair, och kommer troligtvis aldrig att göra det med tanke på deras inställning till problem och klagande resenärer. Men de turer jag tagit med Iberia har varit helt ok!
Andra bloggar om: Flygbolag, Klagomål, Ryanair, Iberia, Konsument Europa
Lämna ett svar